رد شدن به محتوای اصلی

آخه این فوتبال چی داره؟

  دقیقه

من خیلی فوتبالی نیستم ولی نه دیگه اون‌قدر که لیگ قهرمانان اروپا رو هم نگاه نکنم. «فوتبال چی داره؟» این سوالیه که خیلی از این دوستان فرهیخته می‌پرسند. ببینید اگه از رمان خوندن و داستان و فیلم و سریال لذت می‌برید، یه بار یه تیم برای خودتون انتخاب کنید و از شروع لیگ قهرمانان دنبالش کنید. اون‌ وقته که می‌بینید داستان این ۱۱ نفر چقدر می‌تونه لذت‌بخش یا غم‌انگیز و در کل دراماتیک باشه. 

فوتبال یه شکل مینیاتوری از زندگیه؛ با همه شکست‌ها و پیروزی‌ها و اشک‌ها و لبخندها و امیدها و حسرت‌هاش. توش تیمای عوضی‌ای هستند که از قضا گاهی پیروز هم می‌شند؛ تیمای باعشقی هم هست که گاهی شکست می‌خورند؛ توش یه تیمی مثل برزیل هست که با وجود ۵ دوره قهرمانی جهان، یهو به طرز غیرقابل باوری ۷تا گل مفتضحانه توی خونه‌اش از آلمان می‌خوره؛ تیمی مثل میلان هست که یه زمانی دومین تیم پرافتخار اروپا بود اما کلاً نابود شد و دوباره از سر داره خودش رو می‌سازه... فوتبال یه داستانیه که تهش رو هیچ کس نمی‌دونه. یه داستانیه که در همون لحظه داره خلق می‌شه. داستانیه که به شخصه توش تلاش تا دقیقه نود رو یاد گرفتم؛ ولی باز هم می‌بینم توو وقتای اضافه، دقیقه ۹۱:۴۸ یه بازی مساوی شده، یعنی ۱۲ ثانیه به پایان بازی، یکی مثل مسی می‌آد گل می‌زنه. این اتفاق چقدر می‌تونه معجزه باشه؟ چقدر می‌تونه دراماتیک باشه؟

اینکه با دوست یا برادر یا پدرت بشینی یه بازی رو ببینی مثل این می‌مونه که خانوادگی بشینید صدسال تنهایی بخونید. این فوتبال مثل یه چسبه که آدما رو به هم می‌چسبونه. آدمایی که شاید توی موقعیتای دیگه زندگی چندان امکان اتصال‌شون به هم نباشه...

و موضوع آخر اینکه فوتبال و در کل ورزش‌های دوطرفه (نه مثل دومیدانی یا تیراندازی که حس مقابله رو ندارند) یه بدیل برای خشونت بین ملت‌ها هستند. مثلاً فرض کنید ما با آمریکا مشکل داریم. وقتی توی بازی سال ۱۹۹۸ ما ۲-۱ بازی رو می‌بریم، این بخشی از حس تنفر ما رو در اون مقطع زمانی تخلیه می‌کنه. حالا آمریکا هم اگه از ما بدش بیاد، سعی می‌کنه توی این زمینه که شکست خورده، جبران کنه. این درباره همه ملت‌هایی که با هم‌دیگه مشکل دارند هم وجود داره. البته این موضوع فقط جنبه ملی نداره و در سطح باشگاهی هم گاهی همین کارکرد رو پیدا می‌‌کنه و شهرهایی که با شهرای دیگه مشکل دارند، سعی می‌کنند در چارچوب این ورزش واسه اون یکی قدرت‌نمایی کنند. از طرف دیگه گاهی خود همین فوتبال هم تنفرآفرینی می‌کنه که باز به نظر بنده تا موقعی که در چهارچوب همین بازی باقی بمونه، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنه. 

نظرات