رد شدن به محتوای اصلی

تجاوز: حرف آخر

  دقیقه

چند سال پیش که جنبش «من‌هم» راه افتاد و کسانی تووی توییتر از تجربیات خودشون درباره تعرض جنسی نوشتند، تازه عمق فاجعه کمی خودش رو نشون داد. از اون‌جا ایده نوشتن چنین یادداشتی به ذهن‌م رسید. اما راست‌ش امیدوار بودم بعد اون همه سر و صدا یه فرد مناسب‌تر و متخصص‌تر این کار رو انجام بده تا مسئولیت‌ش از روی دوش بقیه برداشته بشه. اما متأسفانه همه به چندتا یادداشت پراکنده و سطحی و ناکافی در این باره بسنده کردند (لااقل تا اون‌جایی که من خبر دارم). در طی این چند سال با گذشت زمان هی ابعاد بیش‌تری از فاجعه رونمایی می‌شد. آدمای معروف و پرمخاطبی که از نفوذشون برای دست‌یابی به مقاصد جنسی‌شون استفاده می‌کردند. کسایی که خیلی راحت با داروهای تسهیل‌گر چندین نفر رو قربانی امیال‌شون کرده بودند. کاربرهایی که از شیوه‌های بردگی و دیگرآزاری استفاده می‌کردند. هر کدوم از این موضوعات که فاش می‌شد بیش‌تر به‌م فشار می‌آورد که حتماً باید یه سری یادداشت مفصل درباره این موضوع نوشته بشه و یه سری آموزش‌های پایه‌ای به افراد داده بشه. چیزی که سال‌هاست در این کشور جای خالی‌ش تووی بیش‌تر زمینه‌ها احساس می‌شه. 

خلاصه درنهایت تووی اسپندماه ۹۹ مطالعه و یادداشت‌برداری رو شروع کردم. با خودم قرار گذاشتم کار رو شروع کنم و تا هرجایی که تونستم ادامه‌ش بدم. ایده اولیه هم این بود که قرار بود نوشته‌ها به صورت طنز و با عنوان «تجاوز برای احمق‌ها» باشه و در ظاهر یه سری آموزش برای افراد متجاوز باشه که چطور یه تجاوز موفق داشته باشند و در باطن روش‌ها و شیوه‌های مختلف متجاوزین رو بیان کنه. اما می‌دونستم شوخی کردن با این موضوع دوستان همیشه در صحنه و نگران رو تحریک می‌کنه که به نوشته‌ها حمله کنند و کل هدف اصلی یادداشت‌ها رو به حاشیه ببرند. برای همین بی‌خیال طنزنویسی شدم و همون شیوه معمول رو در پیش گرفتم که امیدوارم مفید باشه و کمی شهروندان رو نسبت به این خطرات آگاه‌تر کنه و برای کنار اومدن با مسأله هم اندکی کمک‌شون کنه و نگاه اطرافیان رو به قربانیان هم کمی بازتر و هم‌دلانه‌تر کنه. به هر حال این چیزی بود که از دست من برمی‌اومد. امید که نقص‌ها و جاهای خالی توسط دوستان دیگه تصحیح و پر بشه. 

فقط این وسط دوست داشتم در کنار این یادداشت‌هایی که وظیفه‌ش روی دوش من بود، یه آمار نسبتاً قابل قبول هم درباره ابعاد تجاوز در ایران داشته باشیم که متأسفانه هم‌کاری زیادی صورت نگرفت و پرسش‌نامه‌های کمی پاسخ داده شد. اما با این وجود از همه کسانی که با اشتراک‌گذاری پرسش‌نامه و پاسخ‌شون به انجام این کار یاری رسیدند، نهایت تشکر رو دارم. آخرین نتایج این تلاش رو هم این‌جا می‌تونید ببینید. همین.


فهرست یادداشت‌ها

نظرات