رد شدن به محتوای اصلی

تجاوز: عوارض و تأثیرات جنسی

  دقیقه

جودیث بکر و هم‌کاران‌ش (۱۹۸۶) طی یه پژوهش متوجه شدند که حدود ۵۹٪ قربانیان تعرض جنسی از نوعی اختلال جنسی رنج می‌برند؛ که از این بین حدود ۷۱٪ اون‌ها تعرض جنسی رو عامل این اختلالات دونستند. این در حالیه که توی گروه کنترل (افرادی که سابق هیچ‌ گونه تعرض جنسی رو نداشتند) فقط ۲۰٪ اون‌ها وجود نوعی از اختلال جنسی رو گزارش دادند. پس تعرض جنسی می‌تونه تأثیرات مستقیمی روی فعالیت‌های جنسی قربانی داشته باشه.


انواع اختلالات جنسی

حالا سوالی که پیش می‌آد اینه که این اختلالات جنسی شامل چه مواردی می‌شند؟ اگه بخوایم به صورت خیلی خلاصه و فهرست‌وار به‌شون اشاره کنیم می‌شه گفت مجموع اختلالات جنسی به چهار دسته کلی تقسیم می‌شند: 

۱. اختلال در میل جنسی:

  • کم‌میلی جنسی
  • انزجار از رابطه جنسی

۲. اختلال در برانگیختگی:

  • مشکل برانگیختگی جنسی در زنان
  • مشکل نعوظ در مردان

۳. اختلال در اوج‌گیری جنسی:

  • اختلال اوج‌گیری در زنان/مردان
  • زودانزالی

۴. اختلال درد جنسی:

  • انقباض غیرارادی مهبل (Vaginismus): یه مشکل جسمی که ممکنه به‌خاطر فشار وارده در زمان تعرض و تلاش قربانی برای جلوگیری از دخول ایجاد شده باشه و عضلات دهانه رحم دچار گرفتگی‌ها و انقباضات غیرارادی بشند و اجازه دخول هیچ چیزی رو ندند؛ از جمله تجهیزات بهداشتی دوران قاعدگی.
  • دخول دردناک (Dyspareunia): یه درد روان‌تنی که قربانی در حین دخول به جای حس لذت، تنها احساس درد می‌کنه. این اتفاق می‌تونه به دلایل جسمی رخ بده مثل همون انقباض غیرارادی مهبل یا ممکنه منشا کاملاً روانی داشته باشه. این احساس درد می‌تونه قبل از دخول، حین دخول یا حتا بعد از دخول به سراغ فرد بیاد.

فقط در نظر داشته باشیم که در همه این موارد نباید هیچ کدوم از این مشکلات در نتیجه مصرف دارو یا درمان خاصی ایجاد شده باشه. مثلاً این اختلال‌ها ممکنه در اثر مصرف داروهای آرام‌بخشی مثل فلوکستین باشه، یا در اثر مصرف الکل یا مخدرهایی که قربانی برای التیام مشکلات روانی و افسردگی‌ش به‌شون پناه می‌بره. اگه این اختلالات نه در نتیجه تعرض بلکه به خاطر چنین مواردی باشه با تغییر دارو یا ترک اعتیاد می‌شه این مشکلات رو برطرف کرد. اما اگه در نتیجه مستقیم تعرض جنسی باشه نیازمند دارو درمانی و روان‌درمانی جداگانه است.


رابطه زناشویی

ارتباط جنسی با فرد قربانی ممکنه تا مدت‌ها پس از تعرض امکان‌ش وجود نداشته باشه. یکی از دلایل می‌تونه انزجار و تنفر قربانی از رابطه جنسی باشه. مورد دیگه اعمال و مواردی هست‌ش که جزو یادآورهای ضایعه هستند و ممکنه لمس نقاط خاصی از بدن یا بوی خاصی یا وضعیت خاصی قربانی رو دچار اختلال پریشانی پساضایعه کنه. پس شریک جنسی باید حواس‌ش به این موارد باشه و با کمک هم سعی کنند که این موارد یادآور رو شناسایی کنند و تا درمان قطعی این مشکلات، از این موارد یادآور دوری کنند. دلایل دیگه عدم امکان ایجاد رابطه جنسی مربوط می‌شه به بیماری‌های مقاربتی احتمالی که شاید قربانی ناقل‌شون باشه. پس اگر هر دو طرف تمایل به ایجاد رابطه جنسی دارند باید این کار رو با نهایت احتیاط و رعایت موارد بهداشتی انجام بدند.

نکته دیگه اینه که مشکلات روان‌کامشی حاصل از تعرض جنسی اگه دیر درمان بشند امکان ماندگاری‌شون زیاده. به همین دلیل توصیه می‌شه در کنار درمان مشکلات روانی دیگه، حتماً مشکلات جنسی هم در اسرع‌ وقت مورد درمان قرار بگیرند تا هرچه زودتر برطرف بشند.


سردرگمی جنسی

گاهی مشاهده می‌شه که برخی از قربانیان، پس از تجربه تعرض جنسی، دچار نوعی سردرگمی درباره گرایش جنسی خودشون می‌شند؛ چراکه اون‌ها هویت جنسی خودشون رو زیرسوال رفته می‌بینند. مردان نمی‌دونند آيا هنوز هم می‌تونند مثل سابق به عنوان یه مرد رابطه جنسی برقرار کنند یا نه. گاهی همین اضطراب از رابطه باعث می‌شه در زمان کامش اصلاً نتونند از پس فرایندهای جنسی بربیاند و به نعوظ و اوج‌گیری و انزال کامل دست پیدا کنند. زنان هم ممکنه به خاطر ترس از رابطه با جنس مخالف و یادآوری تعرض پیش اومده، در کنار هم‌جنسان خودشون احساس آرامش و امنیت بیش‌تری بکنند و تمایلات جنسی‌شون هم به همین سمت تغییر پیدا کنه. 


جنسی‌سازی آسیب‌زا

این اختلال در کودکانی بروز می‌کنه که مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفتند و معمولاً در صورتی اتفاق می‌افته که یکی از این شرایط پیش اومده باشه: 
  • کودک از طریق کسب محبت یا جایزه برای رفتار جنسی‌ش پاداش بگیره. در این صورت ممکنه بخواهد از رفتار جنسی به عنوان یه ابزار برای دست‌یابی به خواسته‌هاش استفاده کنه. 
  • وقتی که بخش‌های خاصی از بدن کودک به شیوه شرطی‌سازی بدل به تمایل‌کامی (fetish) می‌شه. مثل لمس شدن پا یا گردن یا گوش یا...
  • ایجاد تصورات اشتباه در کودک توسط متجاوز و بروز سردرگمی دربارهٔ اخلاق و رفتار جنسی.
  • زمانی که خاطرات ترسناک و دلهره‌آور در ذهن کودک با فعالیت جنسی مرتبط می‌شند و باز به شیوه شرطی‌سازی هر رفتار جنسی در فرد باعث بروز ترس و وحشت می‌شه.
بخشی از این مشکلات با روان‌درمانی و مشاوره قابل حله. بخشی‌ش هم نیاز به رفتاردرمانی داره که پیش‌تر برای درمان پریشانی پساضایعه درباره‌ش صحبت کردیم.


[+] سایر یادداشت‌ها درباره تجاوز.
[+] پرسش‌نامه خشونت جنسی.

نظرات