رد شدن به محتوای اصلی

تجاوز: شناسایی افراد کودک‌فریب

  دقیقه

افراد کودک‌فریب معمولا با یه برنامه مرحله به مرحله خودشون رو به کودک نزدیک می‌کنند. مراحلی که الزاماً همیشه به ترتیبی که این‌جا گفته می‌شه نیست ولی با کمی نگاه بازتر و درک الگوی کلی می‌شه این افراد رو شناسایی کرد و از کودک دور نگه داشت.


انتخاب قربانی

اشخاص کودک‌فریب معمولاً کودکانی رو انتخاب می‌کنند که آسیب‌پذیری‌های مشخصی دارند؛ مثل اون‌هایی که نیازهای عاطفی برآورده‌ نشده‌ای دارند یا منزوی‌اند یا نادیده گرفته شدند یا تووی خانواده آشفته‌ای زندگی می‌کنند یا تحت نظارت والدین‌شون نیستند.


جلب اعتماد مراقبین و کودک

آزارگر با برخورد گرم و حساب‌شده سعی می‌کنه اعتماد والدین یا مراقبین کودک رو جلب کنه و شک و حساسیت اون‌ها رو نسبت به خودش کاهش بده تا بتونه دست‌رسی آسون‌تری به کودک داشته باشه. مثل یه معلم دینی یا قرآن که با ابزارهای دینی اعتماد والدین مذهبی رو به خودش جلب می کنه، یا یه فرد مسن که خودش رو دل‌سوز کودک نشون می‌ده، یا یه فرد مثلاً هنرمند که خیلی تمایل داره هنرش رو به کودک‌تون یاد بده.

برای جلب اعتماد کودک هم نیازهای او رو شناسایی می‌کنه و با برآورده کردن‌شون اعتماد او رو هم کسب می‌کنه.


برطرف کردن نیازها

شخص بچه‌باز با تأمین نیازهای کودک در ذهن او به عنوان یه فرد دوست‌داشتنی جا باز می‌کنه و با روش‌هایی مثل چاپلوسی، پول دادن، هدیه خریدن و یا ابراز هم‌دردی او رو به خودش وابسته‌تر و نزدیک‌تر می‌کنه.


تنها شدن با کودک

مجرم با نقشه‌های مختلف تلاش می‌کنه شرایط رو برای تنها شدن با کودک فراهم کنه. نقشه‌هایی مثل پرستاری از کودک، آموزش خصوصی، گردش‌های دونفره و... فرد ممکنه زیر گوش کودک زمزمه کنه که بیش‌تر از والدین‌ش او رو درک می‌کنه و پدر و مادرش اصلاً به خواسته‌های او اهمیت نمی‌دند و این‌طوری بین کودک و والدین‌ش فاصله ایجاد کنه.


جنسی کردن ارتباط

بعد از این‌که وابستگی عاطفی و اعتماد شکل گرفت، شخص کودک‌‌فریب اقدام به جنسی کردن رابطه می‌کنه. این اتفاق می‌تونه در خلال صحبت‌ها، دیدن عکس‌ها یا شرایطی رخ بده که هر دو به بهانه‌های مختلف برهنه باشند؛ مثل زمان شنا، حموم و... فرد منحرف معمولاً از کنج‌کاوی و تحریک کودک برای جنسی‌سازی رابطه استفاده می‌کنه. با حرفایی مثل این‌ که «تا حالا خودارضایی کردی؟» یا «تا حالا این‌جات رو لمس کردی؟ بذار نشون‌ت بدم.» یا...


حفظ تسلط

شخص کودک‌آزار پس از سوءاستفاده جنسی عموماً با استفاده از رازداری، سرزنش، تهدید یا شیوه‌های دیگه‌ای که پیش‌تر درباره‌ش توضیح دادیم، تلاش می‌کنه مشارکت و سکوت کودک رو حفظ کنه. از طرف دیگه او سعی می‌کنه با شست‌وشوی مغزی کودک، خودش رو تنها دلواپس او جلوه بده؛ کسی که می‌تونه نیازهاش رو رفع کنه. خود کودک هم از ترس تحقیر یا تنبیه از فاش کردن ماجرا خودداری می‌کنه.


جمع‌بندی

از مجموع حرفای بالا به طور خلاصه می‌شه نتیجه گرفت که یه سری رفتارهای خط قرمزی وجود داره که والدین و مراقبین باید حواس‌شون به کسانی که اون‌ها رو انجام می‌دند باشه:

  • توجه زیاد از حد به کودک
  • لمس کردن و بغل کردن و بوسیدن نامتعارف کودک
  • هدایای نامعقول و غیرموجه
  • تظاهر به هم‌دلی افراطی با شکایت‌های کودک
  • پیش‌نهاد نامعقول و نابه‌جا برای کمک به امور کودک
  • دست‌رسی از طریق اینترنت به کودک


نکته‌ها

  • در یاد داشته باشید که برای تعیین خط قرمزها درباره فرزندتون با هیچ‌کس رودربایستی و تعارف نداشته باشید و خیلی روشن اون‌ها رو به بزرگ‌سالانی که با کودک‌تون در ارتباط هستند، گوش‌زد کنید.
  • هوشیار باشید و هر دوست داشتن و هدیه و بازی با کودک‌تون رو از روی مهربونی زیاد تصور نکنید. مخصوصاً وقتی در وجوه دیگه اون فرد این مهربونی و دل‌سوزی دیده نمی‌شه.
  • اگه کودک‌تون از بغل یا بوسه یا لمس کسی خوش‌ش نمی‌آد به احساس فرزندتون احترام بذارید و اجازه این کار رو به شخص ندید. به کودک‌تون هم درباره لمس شدن اندام‌های تناسلی‌ش آموزش و هشدار بدید. به‌ش یاد بدید که اگه کسی این اندام‌ها رو لمس کرد به‌سرعت به شما اطلاع بده. فقط این موضوع رو به شکل رعب‌آور و ترسناک بیان نکنید که کودک احساس کنه کار خیلی بدی کرده و جرأت گفتن‌ش رو نداشته باشه.
  • هرگز کودک رو تشویق به رازداری نکنید و به‌ش یاد بدید که اگه کسی ازش خواست رازی رو پیش خودش نگه‌ داره، اول اون راز رو با شما در میون بذاره.
  • هرگز بزرگ‌سالان رو برای مدت طولانی با کودک‌تون تنها نذارید و مدام به‌ش سر بزنید. 
  • اگه کودک از دوست جدیدی حرف می‌زنه که شما نمی‌شناسید و جزو هم‌سالان و هم‌کلاسیان‌ش نیست، باید مراقب باشید.
  • اگه پول، جواهر یا چیزای نامتعارفی رو هم‌راه فرزندتون دیدید، باید هوشیار باشید که اون‌ها رو از چه کسی و به چه خاطری گرفته. باز هم تأکید می‌کنم که این کار رو مثل بازجویی کردن انجام ندید که باعث پنهان‌کاری بیش‌تر کودک بشه. اول فضای امنی ایجاد کنید و بعد با آرامش و احتیاط موضوع رو ازش بپرسید.
  • نکته آخر هم این‌که مسلماً همه این نکات و موارد به این معنی نیست که هر کسی که به کودک‌تون محبت می‌کنه یا بغل‌ش می‌کنه یا براش هدیه می‌خره قصد تجاوز به کودک‌تون رو داره. اما اگه چندتا از این موارد رو با هم دیدید لااقل باید حواس‌تون رو بیش‌تر جمع کنید و مراقبت‌تون رو افزایش بدید. و تا حد ممکن فرزندتون رو با شخص تنها نذارید.


[+] نشانه‌های سوءاستفاده جنسی در کودک.
[+] سایر یادداشت‌ها درباره تجاوز.
[+] پرسش‌نامه خشونت جنسی.

نظرات