ابن هیثم در قرن پنجم خورشیدی اقدام به ساخت تاریکخانهای نمود که تنها دارای یک سوراخ بسیار کوچک روی یکی از دیوارهایش بود. نور منعکس شده از منظره بیرونی پس از عبور از شکاف، روی دیوار مقابل میافتاد و تصویری از منظره بیرونی را به طور وارونه روی دیوار اتاق تاریک به نمایش میگذاشت. نگارگران با قرار دادن بوم در مقابل شکاف اقدام به گرتهبرداری از تصویری میکردند که روی بومشان میافتاد. این تاریکخانه شروع ایده ساخت دوربینهای عکاسی گردید. دوربینهای اولیه به دلیل تجهیزات بزرگ و سنگین، معمولاً غیرقابلحمل بودند. لذا در بیشتر مواقع این سوژهها بودند که به سراغ دوربین و عکاس میرفتند. ما چنین طلب و تمایلی از ضبط لحظهها را در اکثر تصاویر قدیمی شاهد هستیم. سوژهها که معمولا لباس پلوخوری و مهمانی بر تن داشتند با ژستهای شق و رق و عصا قورت داده به لنز دوربین زل میزدند و اشتیاقِ خود به جادوی ثبتِ لحظه را در چشمانشان کتمان نمیکردند. از طرف دیگر این دوربینها همیشه به یک عکاس حرفهای نیاز داشتند. به همین دلیل در این تصاویر (به استثنای آثار ناصرالدینشاه) شاهد شرم حضور یک غریبه (عکاس) در چهرهها هست...