تذکر : پیشاپیش از تمامی نزدیکان قربانیان برای بررسی غیراحساسی و گاهاً صراحت گستاخانه این متن عذرخواهام. اما به باور من، چنین بررسیهایی برای روشن شدن برخی از ابعاد اجتماعی این کشتارها، بیفایده نخواهد بود. آغاز در جنبشهای اخیر، یکی از موضوعات تأملبرانگیز برای من، بحث معیارهای گزینش قربانیان از سوی رسانهها و کاربران است. اینکه چرا برخی از نامها و اشخاص بیش از دیگران تکرار میشوند و مورد توجه قرار میگیرند؟ برای مثال چرا از میان قربانیان ۸۸ اولین شخصی که به ذهن غالب افراد متبادر میشود ندا آقاسلطان است نه مسعود هاشمزاده؟ یا مثلاً چرا در بین کشتهشدگان ۹۶ فرد شاخصی به ذهن اکثریت نمیآید، کسانی چون حسین رشنو، نعمتالاه صالحی، سارو قهرمانی، وحید حیدری؟ یا چرا برای اعتراضات ۹۷ نوید افکاری و برای اعتراضات ۹۸ پژمان قلیپور تبدیل به چهرههایی شاخصتر میشوند؟ به نظر من، پاسخ کوتاه این پرسش «زیباییشناسی» است. اما این زیباییشناسی ابعاد و جنبههای گستردهای دارد غیر از آن معنای متداولِ زیبایی برای ما. داستان یکی از مهمترین جنبههای زیباییشناسی، قصه یا داستان یک قربانی است. ذهن ما ا...